Introductie

Vanaf mijn 20e, terwijl ik nog studeerde, werkte ik in het voortgezet onderwijs als leraar Engels, na enige jaren ook als leerlingbegeleider/schooldecaan, en later ook als faalangst-therapeut.

In de sport ben ik met veel plezier actief geweest als trainer waterpolo en wedstrijdzwemmen. Spelplezier en een redelijk sportief ego lopen als een rode draad door alle activiteiten die ik in mijn leven heb ondernomen, ook in al mijn opleidingen behalve in mijn studie Engels MO-A die ik met grote vertraging volbracht; in het 2e jaar ontdekte ik dat het lesgeven me mateloos meer boeide dan zo’n cognitieve en onpersoonlijke studie (in die tijd nog vertalen!) zodat ik aan studeren vaak niet toekwam.

In 1979 begon ik de opleiding leerlingbegeleider en schooldecaan aan de Hogeschool Holland en maakte daar kennis met de verschillende benaderingen en technieken uit Transactionele Analyse (ik ben ok, jij bent ok), NLP en Gestalt.

Hier deed ik werkelijk nieuwe ontdekkingen over mezelf, leerde ik mijn faalangst accepteren en daarmee hanteren, en daardoor kwam er ruimte voor betrokkenheid bij mijn medemensen op een dieper niveau. Dit maakte dat ik in elk van deze disciplines een voortgezette opleiding ben gaan volgen, en sindsdien heb ik mij, met veel plezier en nieuwsgierigheid, steeds verder verdiept in allerlei vormen van bewustzijnsgroei.

Dit alles, en al mijn leermeesters met elk hun eigen stijl, hebben bijgedragen aan wie ik nu ben en hebben mij nog meer gemotiveerd deze kennis en vaardigheden in te zetten voor anderen.

De volgende trainingen en opleidingen hebben aan “mij en mezelf” bijgedragen :

Lichaamswerk (Ted Wilson), Psychosynthese (Bert van Dijk) , Gestalt (Godefrieda Hoogenraad en Multidimens), TA en Diagnostiek (Piet Weisfelt), NLP (Wiebe Veenbaas), healing tao (Inge Maassen), Intuitieve ontwikkeling (Lenny Saarloos), omgaan met faalangst (KPC en CPS), diverse workshops sjamanisme , systemisch werken met Familie-opstellingen (o.a. Phoenix, Hylke Bonnema , Daan van Kampenhout, Marianne Francke) , de Maskermaker (Wiebe Veenbaas) en Provocatief coachen (Jan Ruychrok), droomcoach (Aad Ouwerkerk), Natuuropstellingen, 4 weekenden in Zwitserland; de Mensenzoon, scholingsweg natuurkrachten, gebaseerd op antroposofie en astrologie, Nicolaas de Jong (jaspisschool.eu); cursus fenomenologisch waarnemen.